+46406450424
Fri frakt vid beställningar över 499 kr
Snabba leveranser och säker betalning
Nöjda kunder på Trustpilot Logo
Info

Hur är det med oljan?

  • Avatar
  • Af Nick Moeskær

Varför är det viktigt med olja när du kör skoter?

Oljan är så att säga maskinens "blod". Oljan smörjer de inre komponenterna, t.ex. veven och cylindern. Det finns också olja i växellådan, oavsett om du kör en skoter med CVT (variator och remskivor) eller en moped med riktiga växlar. Olja är oumbärlig och absolut inte försumbar när det gäller underhåll och att hålla en maskin igång. I det här inlägget fokuserar vi på motoroljor, så vi kommer att dyka in i oljornas värld och titta på vilka oljor som är bra för vad.

Vilka oljor finns det och vad ska man välja?

I folkmun finns det två typer av tvåtaktsolja: halvsyntetisk och helsyntetisk.

Vi rekommenderar vanligtvis halvsyntetisk olja för skotrar och mopeder med vanliga/legala cylindrar, dvs. maskiner som inte är utrustade med en trimningscylinder, som t.ex. Polini Sport 70cc eller DR Racing Evolution 70ccm. Detta beror på att motorer som inte har hög effekt inte uppnår samma temperaturer vid antändning av bensinen i förbränningskammaren som en motor med en något mer potent cylindersats, t.ex. Malossi Sport 70ccm gör. Det är därför som dessa större sportpaket gör sig bäst med helsyntetisk olja, eftersom den oljan bara förbränns vid högre temperaturer och du därför får en effektivare smörjning än vad du skulle få med en halvsyntetisk olja. Av samma anledning är helsyntetisk olja inte heller idealisk för standardmotorer, eftersom det finns en risk att oljan inte förbränns ordentligt och därför täpper till cylindern.

Titta på den här videon där Kasper också förklarar lite om olja och hur man ser till att rätt mängd blandas i bensinen.

Halvsyntetisk olja

Halvsyntetisk olja är i princip mineralolja baserad på raffinerad råolja, men den har vissa svagheter när det gäller t.ex. kyla och ger sämre smörjning för motorer som producerar mycket värme, vilket trimmade motorer gör. För att en mineralolja ska bli en halvsyntetisk olja tillsätts syntetisk olja i ett försök att kompensera för några av de naturliga svagheter som mineraloljan har, och på så sätt får man en halvsyntetisk olja. Fördelen med halvsyntetisk olja är att den ofta är billigare än helsyntetisk olja och att den för vanliga skoter-/mopedmotorer smörjer mer än tillräckligt och till och med fungerar bättre än en dyrare och "bättre" helsyntetisk olja.

Helsyntetisk olja

Som namnet antyder är denna typ av olja 100 % syntetisk. Basoljan har genomgått en kemisk behandling som ger en olja med utmärkt smörjförmåga vid högre temperaturer, som i trimmade motorer - och i viss mån även vid kallare temperaturer, till exempel vid kallstart.

Vilken olja ska jag använda i växellådan i min maskin?

Vi rekommenderar särskilt Galp S 4T 10W-40, eftersom vi vet att den innehåller rätt tillsatser för till exempel kopplingsskivorna. Dessutom har den en mycket stor viskositet, vilket är ett annat ord för hur tjock oljan är. Den här oljan fungerar därför för de allra flesta växellådor som används i Sverige året runt. Motorolja 10W-40 används också i ett stort antal motorcyklar, särskilt i sportklassen, som har hög prestanda och klarar många varv, så den kan lätt användas även i de mest pumpstarka växellådorna.

Det finns dock många olika typer av motorolja med olika viskositet, dvs. olika tjocklek, som alla har sina fördelar och nackdelar. Därför är det särskilt viktigt att vara försiktig innan du häller något slumpmässigt i växellådan i din maskin.

Är det så enkelt?

Tyvärr inte. Detta är en förenklad förklaring som är mycket bred och allmän för att ge en grundläggande och grov förståelse för olja och vad man ska tänka på. Om du följer vår förståelse för standardmotorer och trimmade motorer och köper olja från Castrol, Galp eller en annan välrenommerad tillverkare, kommer du sällan att göra fel.

En sporttrimmad maskin med en 50ccm sportcylinder kan ofta köras med både halv- och helsyntetisk olja, så du kan välja fritt så länge du håller ett öga på tändstift och cylinder.

Det är viktigt att betona att olja kan vara som en religion för vissa, och därför kan andra ha en annan attityd eller förståelse för ämnet. Om du är mer nyfiken på olja och oljans stora värld finns det mycket information på det stora internet..