Fraktpris bara 59 SEK, fri frakt över 499 SEK med PostNord Läs mer →
Det är tyvärr mer eller mindre omöjligt för oss att veta vilken storlek ditt munstycke ska ha. Många faktorer har betydelse när du ska välja munstycke så det kan vara nödvändigt att prova dig fram tills du hittar rätt storlek. Vi rekommenderar därför att du köper ett set med munstycken i olika storlekar.
Det är viktigt att du använder rätt sorts olja så att du kan vara säker på att din motor får rätt skydd. Olja kan köpas i många olika kvaliteter och blandningsformer, och därför måste man känna till några grundregler om olja til skotrar.
• Om du kör med original-cylinderkittet så ska du använda en semisyntetisk tvåtaktsolja. Vi rekommenderar Castrol Power1 Scooter 2T eller Galp motoAction MS 2T. Båda oljor är av hög kvalitet och har ett blandningsförhållande som ger din motor ett optimalt skydd.
• Har du monterat ett större cylinderkit så ska du använda en helsyntetisk tvåtaktsolja. Detta beror på den högre förbränningstemperaturen som uppstår i motorn. Därför är det viktigt med en helsyntetisk olja, och vi rekommenderar Castrol Power1 2T Racing eller Galp motoAction S 2T. Båda oljor är helsyntetiska och används till maskiner som ska prestera mer än den 100 % standardiserade mopeden.
Har du problem med att uppnå det perfekta blandningsförhållandet så rekommenderar vi att du använder en måttkopp som visar precis hur mycket olja du ska blanda ner i bensinen. Se t ex den här måttkoppen från Polini.
Om du blir erbjuden att köpa billig olja så är det smart att undersöka om oljan har fått rätt godkännanden. En billig olja kan ofta svika på en del av de viktigaste punkterna och i värsta fall förstöra din motor. Observera också att oljan du köper inte får vara avsedd för utombordsbåtmotorer. Den sortens olja har en mycket låg förbränningstemperatur och ger därför inte ett fullgott skydd.
Det är tyvärr mer eller mindre omöjligt för oss att berätta hur tunga dina variatorvikter ska vara. Många saker spelar in så här får du prova dig fram.
Klämspalt (squish) är avståndet mellan kolv och topplock när kolven är i översta positionen. För att mäta hur stor klämspalten är så behöver du ett 1mm:s lödtenn som du böjer i 90°. Sedan sticker du in det i tändstiftet och ser till att det kommer hela vägen in till cylinderväggen. Du vrider sedan vevaxeln så att kolven går upp till översta positionen tre gånger och sedan mäter du tjockleken på lödtennet - detta gör du med ett skjutmått. På vanliga cylinderkit i sportklassen ska klämspalten vara mellan 0,7 och 0,9 mm. Om du kör med cylinderkit av sorten racing eller hyperracing så finns det beskrivningar om det optimala måttet i den bifogade informationen.
Det bästa du kan göra för att välja rätt nållager är att mäta det du har nu eller att mäta den invändiga bredden vid kolvbulten i kolven. Om du inte har möjlighet att göra det så kan du ha hjälp av följande översikt över de vanligaste storlekarna.
10 X 14 X 13 Minarelli std. samt diverse sportkit
10 X 14 X 15 Minarelli med Athena/Hebo/Stage6/Top Performances TPR
12 X 15 X 13 Vespa std. bredd till std. 40 mm
12 X 15 X 15 Minarelli AM6, Minarelli S1R/Endurance samt Peugeot
12 X 15 X 16 Malossi MHR Team och MHR Big Bore 77ccm
12 X 17 X 16 Minarelli/Vespa (HPC, RHQ, EVO), stora cylindrar (45+mm diameter).
13 X 15 X 16 Malossi MHR Big Bore 87ccm
När vi fotograferar bromsklossarna så ser vi alltid till att det är tydligt vilken form de har och vilka tappar som sitter på dem. På det sättet kan du alltid jämföra de du byter ifrån med de vi har på hemsidan och vara säker på att du beställer rätt sort.
För att få reda på hur många procent ett drevbyte ger i ökning måste du känna till varvtalet både på din nuvarande och den nya dreven. Därefter kan du hämta vår drevberäknare (gjord i Excel), så kan du räkna ut ökningen i procent.
Klicka här för att hämta vår drevberäknare.
Vi beställer hem varor löpande, och om en vara är utsåld så betyder det i regel att den är på väg till oss. Vi strävar efter att alltid ha våra varor på lager, men när en vara är utsåld kan vi oftast tyvärr inte uppge ett specifikt leveransdatum eftersom vi inte vet det med säkerhet. Om du vill vara säker på att få reda på att varan finns på vårt lager igen så ska du registrera dig hos vår lageragent. För att registrera dig ska du gå in under den utsålda varan och klicka på ”Lageragent”. I fönstret som öppnar sig skriver du ditt namn och din mejladress. Så snart varan är på lager igen så får du ett mejl med information om det.
När du gör en beställning av en vara som ska hämtas i butiken så betyder det att varan är reserverad åt dig. Därför kan du hämta din beställning direkt när du har beställt. Du ska dock hämta din beställning inom 7 dagar, varefter den annulleras.
Det tar vanligtvis ca en vecka för paketet att komma fram. Har du inte mottagit det efter en vecka så ber vi dig kontakta oss på [email protected] eller telefon +45 86511181.
Normalvis vil du have modtaget din bestilling fra os inden for tre hverdage, hvis alle varer i din bestilling er på lager. Hvis ikke din pakke er kommet efter tre dage, kan du altid tjekke din ordrestatus her på siden, da vi ofte skriver beskeder til de bestillinger, som lader vente på sig. Er der intet svar at hente her, kan du altid kontakte os på [email protected] eller telefon 86511181. Kontakter du os pr. mail, bedes du skrive navn, ordrenummer og hvad du ønsker svar på.
Om du har betalat med ett Maestro- eller Visa Electron-kort, har ångrat ditt köp och annullerat din beställning så går det tyvärr upp till 30 dagar från när du gjorde beställningen tills beloppet automatiskt släpps igen. Vi kan hjälpa dig med att släppa beloppet snabbare så kontakta oss på [email protected]
Har du precis beställt och kommit på att du glömde att beställa en sak? Istället för att annullera din beställning och börja om från början så beställ helt enkelt saken du glömde och skriv till oss att beställningen ska skickas samlad. Vi ser till att dra bort extra frakt och att varorna skickas i en beställning.
När bakplattan är monterad sätts statorn på utan att spännas fast helt. På så vis kan statorn fortfarande justeras från sida till sida, och då blir det mycket lättare att ställa in tändningen.
Sätt tändningsmikrometern i topplocket, lossa skruven och ställ kolven i översta positionen i den riktningen som motorn normalt kör (medsols sett ifrån tändningssidan). När kolven är på plats spänns skruven så att ”stickan” i toppen av mikrometern är spänd (kolven placeras i topp med variatorn). Vrid tändningsmikrometern medsols 1,4 varv (för att ställa in förtändningen på 1,4 mm innan toppen) och se till att kolven åker tillbaka motsols (återigen sett från tändningssidan).
När kolven står 1,4 mm innan toppen sätts svänghjulet på. Det röda strecket som finns vid sidan om pilen som visar åt vilket håll din motor kör ställs utanför strecket som visas på statorn. Spänn svänghjulet och finjustera genom att vrida på statorn och sedan spänna den.
Kom ihåg att alltid kontrollera om det röda strecket står vid strecket på statorn, 1,4 mm innan toppen, och att det gröna strecket står vid strecket på statorn när kolven är i översta positionen.
När du ska montera dina nya handtag så ska du först ta av de gamla. Du börjar med att spraya med WD40 eller liknande in under handtagen. Detta gör du genom att vrida upp kanten och spraya in - det kan vara lite marigt. Börja sedan vrida i handtaget tills det lossnar efter en stund. Styret torkas av och sprayas med t ex hårspray. Du ska också spraya in i de nya handtagen med hårspray. Sedan kan de monteras på styret. Låt skotern stå i något dygn, därefter ska handtagen sitta fast. Sitter de inte fast ordentligt så kan du använda lim.
Om dina kolvringar har två färger så är det alltid den enkla/ofärgade som ska monteras överst på kolven.
Om du vill ha beloppet du köpt en vara för återbetalat så mottar vi naturligtvis gärna varan - dock under förutsättning av att varan är oanvänd, emballaget är intakt och beställningen har levererats inom de senaste 14 dagarna.
Innan du returnerar varan till oss så ska du fylla i och skriva ut blanketten för detta syfte och skicka in den till oss tillsammans med varan - då vet vi precis vad det rör sig om när vi mottar varan.
Hämta blankett för returnering.
Om du har haft oturen att motta en defekt vara så ska du helt enkelt skicka tillbaka den till Speedline, så byter vi den naturligtvis till en ny vara eller ger dig pengarna tillbaka. Vi täcker naturligtvis även hela fraktkostnaden.
Innan du returnerar varan till oss så ska du fylla i och skriva ut blanketten för detta syfte och skicka in den till oss tillsammans med varan - då vet vi precis vad det rör sig om när vi mottar varan.
Hämta blankett för returnering.
Om du har beställt fel eller helt enkelt vill byta varan mot något annat så mottar vi naturligtvis gärna varan - dock under förutsättning av att varan är oanvänd och emballaget är intakt.
Innan du returnerar varan till oss så ska du fylla i och skriva ut blanketten för detta syfte och skicka in den till oss tillsammans med varan - då vet vi precis vad det rör sig om när vi mottar varan.
Hämta blankett för returnering.
Om du har haft oturen att motta fel vara så ska du helt enkelt skicka tillbaka den till Speedline så byter vi den naturligtvis till rätt vara. Vi täcker naturligtvis även hela fraktkostnaden.
Innan du returnerar varan till oss så ska du fylla i och skriva ut blanketten för detta syfte och skicka in den till oss tillsammans med varan - då vet vi precis vad det rör sig om när vi mottar varan.
Hämta blankett för returnering.