+46406450424
Fri frakt vid beställningar över 499 kr
Snabba leveranser och säker betalning
Nöjda kunder på Trustpilot Logo
Guider

Skoterbatteri och vinter - var väl förberedd

  • Avatar
  • Af Nick Moeskær

Är din skoter redo för de mörka och kalla månaderna? Här fokuserar vi på de saker som du måste vara medveten om för att hålla din maskin säker under vintern.

I den här artikeln tittar vi närmare på batteriet i din skoter. Faktum är nämligen att batteriet är den vanligaste orsaken till att skotrar stannar i hela landet.scooterbatteri vinter

Under dagar med riktigt hård frost kan batteriet tömmas på upp till 50 % av sin ursprungliga ström. Enbart detta är skäl nog för att skotern inte ska starta, men en kombination av hård frost, några dagars eventuell paus och 3-5 år i ålder kan orsaka startsvårigheter även för den bästa maskinen.

Det är en sak att man en kall vintermorgon kan starta och köra iväg till din destination, men det betyder inte att du inte är i riskzonen. Många upplever nämligen, att själva laddningsprocessen blir värre när det är kallt. Ofta behöver batteriet mer tid för att laddas under körning, så ibland har batteriet tömts ännu mer på ström, när du kommer fram. Detta kan innebära att maskinen inte startar när resan hem börjar.

Du bör därför överväga om det är dags att byta ut batteriet eller åtminstone se till att batteriet är fulladdat under vintern. Eventuellt kan du överväga om vägassistans eller liknande kan vara en bra lösning.

Nytt batteri till din skoter/moped

Om du har konstaterat att ditt batteri kan vara på väg att ta slut för denna gång får du här några konkreta råd om vad du ska titta efter:

Som utgångspunkt består batteriet av fyra specifikationer

  • Volt (V)
  • Ampere per. Timme (Ah)
  • Dimensioner (HxWxD)
  • Typ (Gel, Li-On, Syre)

Batteriet i din skoter kan variera i storlek beroende på modell. Samma sak gäller för mängden Volt och Ah. Typisk ligger scooter batterier på de kendte modeller omkring 12 Volt og 3-4 Ah, men vi anbefaler altid, at man dobbelttjekker disse værdier på sit nuværende batteri. Under vintern kommer mängden Volt som lagras att minska betydligt. Samma sak gäller för hur mycket ström som kan skickas ut via maskinens ledningsnät (Ah), och det är just därför du måste vara uppmärksam på batteriets skick och laddningskapacitet, eftersom detta kan vara en indikator på om batteriet är på väg att ta slut.

Syra, LiPo eller batteri till din skoter?

Om du har konstaterat att batteriet är slut och inte kommer att kunna ge ström i framtiden bör du börja leta efter ett nytt batteri. Lyckligtvis är batterier relativt prisvärda och behöver inte slå hål på budgeten. Såvida du inte efterlyser ett original.

Det vanliga, traditionella och välkända syrabatteriet behöver knappast någon introduktion eller djupare förklaring, förutom att de är mycket tunga jämfört med ett LiPo-batteri och måste fyllas med den medföljande syran för att aktivera cellerna och på så sätt bli redo för användning efter den första uppladdningen. För det andra har ett syrabatteri den svagheten att det med tiden löser upp den mängd bly som lagts in i batteriet, som när det löses upp faller till botten och skapar en kortslutning mellan cellerna, vilket gör att batteriet blir defekt.

Den särskilda fördelen med LiPo-batterier är till exempel att de inte är lika känsliga för kyla som konventionella syrabatterier. Om du behöver byta ut batteriet i din skoter för vardagsbruk kan du därför överväga ett sådant batteri. Dessutom är det värt att nämna att ett LiPo-batteri också innebär en betydande viktbesparing.

Ett gelbatteri har främst en styrka jämfört med ett vanligt syrabatteri, och styrkan ligger i viss mån i namnet "gel". Ett gelbatteri använder också syra, precis som traditionella batterier, men här är det i gelform, vilket innebär att du inte behöver fylla på syra före användning eller vara rädd för överfyllning, eftersom det är en mer eller mindre fast massa. Det är bara om batteriet har ett direkt hål i det som du ska vara försiktig, och då ska du byta ut batteriet och göra dig av med det defekta batteriet på rätt sätt.

I det här sammanhanget kan det vara bra att titta på LiPo-batterier. Det speciella med dessa två typer av batterier är för det första att de är modernare än de mer välkända och utbredda syrabatterierna och att de vanligtvis är betydligt lättare och helt underhållsfria. LiPo- och GEL-batterier behöver inte fyllas med syra före användning.

Hitta ett nytt batteri till din skoter

mopedbatteri