+46406450424
Fri frakt vid beställningar över 499 kr
Snabba leveranser och säker betalning
Nöjda kunder på Trustpilot Logo
Guider

Värt att veta om skoterdäck

  • Avatar
  • Af Nick Moeskær

Skrivet af: Nikolaj Lykkeberg

Kort om skoterdäck

Däcken är maskinens enda kontakt med marken du kör på, så det är viktigt att välja rätt däck för din maskin när det gäller storlek, typ och där av egenskaper. Det finns många olika typer av däck, storlekar, kvaliteter och priser, vilket kan göra det till en djungel att navigera i. Låt oss därför dyka in i däckvärlden och göra dig redo att handla däck.

Varför ska man byta skoterdäck?

Vanligtvis byter man däck för att de slits ut. Lagen föreskriver att däckets slitbanemönster inte får vara nedslitet mer än 1,6 mm. Många organisationer som FDM och Falck rekommenderar dock att du inte understiger 3 mm.

Ålder är också ett kriterium som kan vara en anledning att byta däck. Det finns inget specifikt utgångsdatum för när ett däck är för gammalt, men med tiden blir gummit mjukt och stelt, vilket påverkar dess grepp på vägen negativt och därmed din säkerhet när du är ute på vägarna och kör. Däckets ålder framgår av DOT-märkningen. DOT-märket har ofta fyra siffror, t.ex. "2221", vilket betyder att däcket tillverkades under vecka 22 år 2021, och utifrån detta kan du beräkna däckets ålder. Tumregeln är att ett däck inte bör vara äldre än 5-6 år, men det är inget lagstadgat krav..

Sommardäck, helårsdäck, vinterdäck och racingdäck

Precis som när du handlar skor finns det olika typer av däck som är utformade för olika ändamål. Nedan går vi kortfattat igenom styrkor och svagheter för varje typ av däck::

  • Sommardäck: De är bra för varmare väder, men är vanligtvis tillverkade av gummi som är mjukare än helårs- och vinterdäck och därför inte greppar lika bra under de kallare månaderna..
  • Helårsdäck: Du kanske tror att dessa däck är det bästa valet året runt, men sanningen är att de varken är utmärkta på sommaren eller vintern, utan någonstans mittemellan. De är idealiska för prismedvetna köpare som inte vill byta däck varje vinter eller sommar. Här är det en bra idé att lägga lite mer pengar per däck för att få ett välkänt märke.
  • Vinterdäck: Hårda däckkonstruktioner, vanligtvis med ett grovt mönster och många lameller för att ge bättre grepp när vägarna är kalla och för att avleda allt vatten som vanligtvis följer med de kallare månaderna..
  • Racingdäck: De är tillverkade direkt för tävlingsbanan och finns i olika typer av "compound", dvs. gummiblandningar med olika hårdhet beroende på hur mycket grepp du vill ha - ju mjukare däcket är, desto snabbare slits det också ned. Dessa däck rekommenderas inte för användning på gatan eftersom de inte är utformade för att leda bort vatten från kontaktytan lika effektivt eller för att klara kallare väder och de slits i allmänhet snabbare än vanliga däck..

Det är viktigt att betona att detta är allmänna principer och att det finns undantag och personliga erfarenheter som kan göra att man är av en annan uppfattning.

Vad betyder siffrorna på däckets sidor?

För blotta ögat kan siffrorna på sidan av däcken se ut som struntprat, men det finns en mening med galenskapen och siffrorna berättar de viktigaste sakerna du behöver känna till om däcket, så det är viktigt att förstå deras innebörd. Nedan utgår vi från ett 120/70-12 56J HF903-helårsdäck från Duro.

På sidan av däcket finns siffrorna 120, 70, 12 och 56 och en enda bokstav "J" som är ordnade på följande sätt: 120/70-12 56J. Dessa siffror och den enskilda bokstaven anger däckets dimensioner och specifikationer:

  • 120 anger däckets bredd i millimeter
  • 70 anger däckprofilen i procent i förhållande till däckets bredd. I det här fallet är det 70 % av 120.
  • 12 anger storleken på fälgen som däcket passar till i tum.
  • 56 anger däckets belastningsindex, vilket här översätts till 224 kg per däck.
  • J anger den högsta hastighet som däcket är godkänt för, vilket i detta fall är 100 km/h. 

Med denna ekvation av siffror och bokstäver kan vi gå på jakt efter ett nytt däck med den kunskap som behövs för att välja rätt däck - tänk på att det kan vara skillnad mellan specifikationerna för fram- och bakhjul.

Man kan också experimentera med andra storlekar än de som redan finns på din maskin, men då riskerar du att få sämre köregenskaper eller att däcket inte får plats, t.ex. på grund av kontakt med främre eller bakre stänkskärmar. Önskar man tänka utanför boxen kan man använda informationen ovan för att få en uppfattning om huruvida ett större eller mindre däck passar dina fälgar.

Pris och kvalitet - hänger de ihop?

Som med många andra saker får man oftast vad man betalar för. Väljer man tex. Duro HF903-däcket, som vi började med ovan, får du ett rimligt och prisvärt helårsdäck med lång livslängd. Det kommer dock på bekostnad av en ganska hård gummikonstruktion och därmed ett relativt styvt däck som inte utmärker sig på något annat sätt än att vara prisvärt för pengarna vid normal vardaglig användning. Väljer du däremot en City Grip 2 från Michelin, får du ett betydligt snyggare däck, som är av gummi i högre kvalitet, ett mönster med bättre vattenavrinning och generellt bättre väggrepp i torra och blöta förhållanden tack vare det högre innehållet av kiseldioxid i däcket. 

Kort sagt, med välrenommerade märken som Bridgestone, Heidenau, IRCMichelin, Mitas og Pirelli kommer du sällan att köpa ett dåligt däck. Du kan ha valt fel typ för dina behov, men kvaliteten är vanligtvis alltid rätt med de stora märkena i branschen, men det kostar typiskt sett också vanligtvis mer på grund av detta.

Om du är osäker på om ett däck är bra för dina behov är det alltid en bra idé att kontrollera vad andra säger om ett visst däck innan du köper det.

Är du fortfarande osäker på vilka skoterdäck du ska välja??

Om ovanstående har gjort dig mer förvirrad än informerad är du välkommen att kontakta oss på telefon +46406450424 eller via e-post [email protected] så hjälper vi dig gärna med att guida dig genom det breda utbudet av däck som finns.